Inspiratie

Onze ‘Zorgenmachines’ op volle toeren

Afbeelding met tekst, kaart

Automatisch gegenereerde beschrijving
Ons hoofd zit vaak in niveau ‘DENKEN’, terwijl ons lichaam altijd te vinden is in het niveau ‘NU’.

In deze gekke tijd krijgen de meesten van ons in meer of mindere mate te maken met zorgelijke gedachten. Op kleine schaal of op grote schaal, dichtbij of verder van huis.

Wat kun je er aan doen?

Begrip

Als eerste is het behulpzaam om te zien dat het volkomen logisch is. Ons brein is namelijk niet echt (of beter: écht niet) geïnteresseerd in ‘dit moment’. Onze brein, ons denken of ons overlevingssysteem is bij voorkeur non-stop bezig met wat er allemaal mis ging in het verleden en met wat er allemaal nog mis kan gaan in de toekomst.

En dat is nu, met alle non-stop Corona-liveblogs, persconferenties, Nood-alarmmeldingen en alle media aandacht over Corona, héél veel voeding om je zorgen over te maken.

Ons brein wil en zoekt naar de beste oplossing voor ons overleven wat betekent overuren draaien in een crisistijd.

Helpt het?

Vaak niet.

Er tegen in gaan heeft ook geen zin. Ons denken is daar veel te sterk voor. Ons brein wil denken en doet dat als een trouwe hond of bodygard, 24/7, non-stop.

Wat helpt wel?

De Engelsen hebben daar een prachtige oplossing voor “COME TO YOUR SENSES”.

Dit betekent schakelen naar een ander niveau. Naar niveau NU.

Ons hoofd pikt alle onrust op en maakt zich zorgen, het stuurt allerlei stoffen naar je lichaam met als gevolg dat je niet veilig VOELT.

In niveau NU gebruik je je eigen zintuigen om te herkennen of je veilig BENT.

Switchen

Zowel niveau “denken” als niveau “NU” zijn er. Ze bestaan naast elkaar, op elk moment, altijd. Je kan altijd switchen tussen de twee. Dit vraagt om bewust worden, even naar jezelf kijken van een afstandje, even een moment van stilte om ze allebei te ervaren.

Waar maakt mijn denken zich zorgen over?

“Wat betekent het ziek worden voor mij en mijn omgeving, hoe gaat het met mijn omzet, mijn baan, mijn familie, wat kan er allemaal misgaan, heb ik straks nog genoeg te eten, is er wel WC papier genoeg????”

Wat is er nu?

“De grond waarop je staat, geluiden om je heen, zon op je huid, je ademhaling”.

Gun jezelf een reality check:    Voel ik me veilig?   &   Bén ik veilig?

Als je kunt zien dat je veilig bent, geef jezelf dan de ruimte om even te ontspannen. Een diepe ademhaling, een rek en strekmoment, even je ogendicht en de wind langs je gezicht voelen gaan. Vanuit dit perspectief ziet het Nu er in dit moment weer anders uit.

Je voelt meer vertrouwen, hebt meer geduld voor je omgeving, je kan met aandacht bij je partner of kinderen zijn! Het geeft rust. En dat is heel fijn in deze gekke tijd!!!

Dus geef jezelf vanaf nu tijd voor momenten van stilte, relativering, koop een (Vrederijk 😊) meditatiekussen en doe aan mindfulness of download een meditatieapp!!

Sterkte en warme groet!

Fréderique Speckman – Vormgeving van Verandering

Vrederijkmeditatiekuhttps://vrederijkmeditatiekussens.nl/ssens.nl

frederique@vormgevingvanverandering.nl

Ssst Stilte ….

In samenwerking met Bright & Company collega Richard Jongenotter heb ik een artikelen geschreven over Stilte en wat dit voor ieder kan doen.

Klik hier voor het artikel.